Hoe groot is Schiphol?

Schiphol is niet alleen de grootste luchthaven van Nederland, maar ook de luchthaven in Europa met de meeste internationale vluchten. Dagelijks landen hier duizenden toeristen, met taxi’s die klaarstaan om hen op te halen. Heeft u zich ooit afgevraagd hoe groot Schiphol werkelijk is? In dit artikel duiken we in de details.

Grootte van Schiphol 

Met vijf lange start- en landingsbanen plus één korte, is Schiphol voorbereid op de gemiddeld 1.200 vluchten die er dagelijks plaatsvinden. Naast de vele rijbanen voor taxi’s en bussen, biedt de luchthaven parkeergelegenheid voor bezoekers en zijn er honderden winkels te vinden achter de douane. Dit alles beslaat een oppervlakte van 27,87 km², oftewel 27.870.000 m². Een wandeling rondom Schiphol zou u ongeveer 4 uur en 14 minuten kosten. Ter vergelijking is Schiphol:


  • zo groot als 4.500 voetbalvelden
  • groter dan 71 Nederlandse steden waaronder Leiden, Kerkrade en Delft
  • groter dan Amsterdam-Zuid
  • ruim 787 keer groter dan Ahoy Rotterdam
  • meer dan 3 keer zo groot als de luchthaven van Eindhoven
  • 13 keer groter dan de luchthaven van Rotterdam.

Landingsbanen van Schiphol 

Schiphol telt zes landingsbanen: vijf zijn er voor alle typen vliegtuigen en één is specifiek voor privéjets. De Polderbaan, als langste en nieuwste, meet 3.800 meter lang bij 45 meter breed. De Oostbaan is met 2.014 meter de kortste landingsbaan en wordt gebruikt voor kleine vliegtuigen en privéjets. De Kaagbaan, wat de op een na langste landingsbaan is met 3.500 meter, ligt het zuidelijkste. De Aalsmeerbaan, die van noord naar zuid loopt, kent restricties zoals een verbod op nachtvluchten en starts in noordelijke richting. De Buitenveldertbaan, genoemd naar de Amsterdamse wijk waarover de aanvliegroute loopt, en de Zwanenburgbaan, vernoemd naar het nabijgelegen dorp, zijn respectievelijk 3.450 en 3.300 meter lang.

Waarom heeft Schiphol zo veel landingsbanen?

Met meer landingsbanen dan veel andere internationale luchthavens, speelt Schiphol in op uitdagingen zoals geluidsoverlast voor omwonenden, windcondities voor veilige vluchten, en de grote drukte in bepaalde perioden. Om deze redenen is een uitgebreid aantal landingsbanen essentieel, waarbij bepaalde banen, zoals de Polderbaan, beperkt worden ingezet om overlast te minimaliseren en veiligheid te garanderen.